Jak podpisać umowę transakcji nieruchomości?

Read Time:2 Minute, 29 Second

Planujesz zakupienie nowego mieszkania? A może sprzedajesz obecny dom albo grunty? Zobacz, w jaki sposób konieczne jest podpisanie umowy transakcji nieruchomości, aby miała ona moc prawną i pozwoliła na przeniesienie własności.

Jaką formę musi mieć umowa transakcji nieruchomości?

Umowy pomiędzy stronami mogą być zawierane na różne sposoby. Dzielone są one zasadniczo na dwie kategorie, czyli na umowy ustne oraz na umowy pisemne, czyli podpisywane przez strony na piśmie.

Jak wskazuje notariusz Kabat Kraków – umowa transakcji nieruchomości jest możliwa do zawarcia jedynie wtedy, gdy ma ona formę pisemną. Wobec tego nie ma możliwości sprzedaży czy kupna nieruchomości jedynie na podstawie umowy ustnej.

Oczywiście, uzgodnienia pomiędzy stronami mogą być prowadzone ustnie, natomiast sama umowa musi być już pisemna, ponieważ w przeciwnym przypadku nie będzie ona ważna.

Umowa kupna – sprzedaży nieruchomości – jak ją podpisać?

Przepisy wskazują zatem, że umowa kupna – sprzedaży nieruchomości musi być umowną pisemną. Dodatkowo również określają one, że musi mieć ona konkretną formę, aby posiadała moc prawną.

Umowa transakcji nieruchomości musi być umową notarialną. Oznacza to, że musi być ona zawarta w kancelarii notariusza – przypomina notariusz Kabat Kraków. W przeciwnym przypadku również nie będzie ona ważna i nie pozwoli na przeniesienie prawa do własności.

Notarialna umowa kupna – sprzedaży nieruchomości jest zawierana w kancelarii notariusza, który odczytuje ją w obecności stron. Następnie składają one swoje podpisy na piśmie. Poświadcza ją również notariusz. Taka umowa uzyskuje wtedy formę aktu notarialnego.

Gdy zatem umowa zostanie zawarta pisemnie, ale nie poświadczy jej notariusz, wtedy również nie pozwoli ona na dokonanie transakcji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Jak zadbać o to, aby umowa transakcji nieruchomości była prawidłowa?

Umowa transakcji nieruchomości musi zawierać określone informacje, aby była ona ważna. Aby zadbać o to, najlepiej zdecydować się na pomoc dobrego notariusza, który w imieniu klientów będzie mógł wtedy przygotować poprawną umowę.

Żeby notariusz przyszykował umowę, konieczne jest również przekazanie do niego odpowiednich pism dotyczących danej nieruchomości, okazanie dowodów tożsamości przez strony. Na tej podstawie może on sporządzić umowę, która będzie spełniała wszystkie wymogi prawne.

Dodatkowo notariusz może również udzielić informacji związanych z podpisaną umową oraz z transakcją nieruchomości. Gdy zatem pojawiają się jakiekolwiek pytania, na przykład dotyczące zmian w księgach wieczystych czy podatku od nieruchomości, specjalista ten będzie mógł wszystko wyjaśnić. Dzięki temu można uniknąć problemów wynikających z nieznajomości prawa.

Ile kosztuje obsługa notarialna przy podpisywaniu umów transakcji nieruchomości?

Za przygotowanie i sygnowanie umowy w kancelarii notarialnej konieczne jest wniesienie opłaty.

W przypadku transakcji nieruchomości opłata za obsługę notarialną zależna jest głównie od jej wartości, dlatego też im droższa będzie nieruchomość, tym koszty będą wyższe. Warto też pamiętać, że u notariusza płaci się również dodatkowe opłaty, na przykład za przygotowanie kopii dokumentów.

Dokładne informacje o kosztach można uzyskać przed podpisaniem aktu notarialnego, po przekazaniu do notariusza konkretnych dokumentów niezbędnych do sygnowania umowy. Wtedy wyliczy on, jaka będzie kwota obsługi.

Gdy zatem konieczne jest podpisanie umowy kupna – sprzedaży nieruchomości, należy pamiętać o tym, że musi być ona podpisana u notariusza oraz musi mieć formę aktu notarialnego. W przeciwnym razie nie będzie ona powodowała skutków prawnych!

 

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Previous post Jak rozgrzać organizm- dieta idealna na jesień
Next post Jak zadbać o wzrost roślin w ogrodzie?