Pięć zasad bezpieczeństwa nad wodą

Pięć zasad bezpieczeństwa nad wodą
Telefon alarmowy: 112
Numer ratunkowy nad wodą: 601 100 100



W upalne dni najchętniej szukamy ochłody w wodzie.  Bywa jednak, że nie pamiętamy o tym, że woda, nawet ta najspokojniejsza, jest niebezpiecznym żywiołem. Oto pięć rad, które pozwolą ci w pełni cieszyć bezpiecznymi wakacjami nad wodą, nie zależnie od tego, czy będzie to basen, jezioro czy morze.

1. Dobrze skompletowany ekwipunek plażowicza to podstawa. 
Wybierając się nad jezioro albo nadmorską plażę nie zapomnij zabrać ze sobą kostiumu kąpielowego, na basenie konieczne będą także klapki (chronią przed grzybicą stóp).  Przyda się ręcznik i koc albo pled i okulary przeciwsłoneczne. Nie możesz zapomnieć o olejkach do opalania i kremach z filtrem odpowiednim do twojej karnacji. Koniecznie zabierz kapelusz lub chustkę na głowę. 

2. Przeczytaj regulamin kąpieliska. 
O tym, że kąpiemy się jedynie w miejscach do tego przeznaczonych, nie musimy chyba wspominać. Każde takie miejsce ma swój regulamin. Warto go przeczytać zanim rozpoczniemy plażowanie. Z regulaminu dowiesz się w jaki sposób można korzystać z obiektów znajdujących się na terenie kąpieliska,  o tym, że nie można wnosić na jego teren szkła i warto zostawić po sobie porządek. W regulaminie znajdą się też informacje, w jakich godzinach kąpielisko jest czynne, co oznacza, że można się wówczas bezpiecznie kąpać pod okiem ratownika. 

3. Nic na siłę, nie zawsze warto wchodzić do wody. 
Kąpać się powinniśmy tylko w miejscach do tego wyznaczonych (nie zawsze jest plaża strzeżona, zawsze jednak takie miejsce jest oznaczone).  Najlepsza temperatura wody do kąpieli to ta w granicach 22-25 stopni Celcjusza, ale kąpać się możesz już w 18 stopniach, pod warunkiem, że temperatura powietrza jest cieplejsza o 4-5 stopni od temperatury wody. Wówczas będziesz odczuwać komfort cieplny. Nie wchodź do wody, gdy jesteś najedzony bądź rozpalony (nie bez powodu na niektórych kąpieliskach można spotkać prysznice). 

4. Kąp się bezpiecznie. 
Nie wbiegaj do wody i nie odpływaj za daleko od brzegu, nawet jeżeli wydaje ci się, że jest tam płytko, może zabraknąć ci sił na powrót do brzegu. Nie wpływaj pod pomosty, jeżeli zachłyśniesz się wodą, nikt tego nie zauważy. Pomosty służą do opalania się, a nie do skakania na główkę. Omijaj falochrony i ostrogi.  Mają śliską powierzchnię porośniętą wodorostami i małżami. Chodzenie po nich i kąpanie się w ich pobliżu jest zabronione, mogą cię spotkać przykre niespodzianki.
 
Zwróć uwagę na kolorowe bojki. Żółte ustawione są na głębokości wody 1,20-1,30 m, w tym miejscu bezpiecznie mogą kąpać się osoby nie posiadające karty pływackiej. Za linię czerwonych bojek nie powinni wypuszczać się nawet wytrawni pływacy, to granica kąpieliska.  

5. W sytuacji kryzysowej nie wpadaj w panikę, poproś o pomoc. 
Jeżeli przebywając w wodzie źle się poczujesz, wyjdź natychmiast na brzeg. Jeżeli straciłeś grunt pod nogami i czujesz, że toniesz, przede wszystkim nie wpadaj w panikę. Chaotyczne ruchy, podobnie jak całkowity paraliż mogą tylko zaszkodzić. Spróbuj ułożyć się na plecach. Jeżeli masz ze sobą deskę, albo inny przedmiot asekuracyjny, trzymaj się go. Zacznij krzyczeć, że potrzebujesz pomocy i dawaj znaki ręką wyciągniętą w górę. 

Jeżeli to nie ty potrzebujesz pomocy, ale zauważysz tonącego, zanim rzucisz się do wody na pomoc, najpierw oceń swoje możliwości. Pamiętaj, że najważniejsze jest twoje bezpieczeństwo, a ratownikom łatwiej będzie uratować jednego tonącego niż dwóch.  Czasami więc lepiej jest zadzwonić po służby ratownicze bądź zaalarmować ratownika niż samemu rzucać się do wody. Jeżeli zdecydujesz się sam ratować tonącego, zanim rzucisz się do wody, poproś konkretną osobę, aby zadzwoniła po pomoc. Unikaj bezpośredniego kontaktu z tonącym, który próbując się ciebie chwycić może wciągnąć cię pod wodę. Podaj mu coś, czym będziesz mógł go doholować do brzegu: wiosło, koło ratunkowe, a nawet ręcznik czy koszulkę. 

Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji oraz w celu usprawnienia funkcjonowania witryny zerobarier.pl , korzystamy z technologii plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji w Polityce prywatności.